Curtea Constituțională: “SRI poate intercepta numai infracțiuni ce țin de Siguranța Națională”

by Astazi Curtea Constitutionala a decis ca sintagma “ori de alte organe specializate ale statului”, din cuprinsul dispoziţiilor art.142 alin.(1) din Codul de procedură penală, este neconstituţională. In baza acestei prevederi din CPP procurorii delegau SRI-ului sa puna in executare mandatele de supraveghe tehnica, desi SRI-ului ii este interzis prin […]
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Astazi Curtea Constitutionala a decis ca sintagma “ori de alte organe specializate ale statului”, din cuprinsul dispoziţiilor art.142 alin.(1) din Codul de procedură penală, este neconstituţională. In baza acestei prevederi din CPP procurorii delegau SRI-ului sa puna in executare mandatele de supraveghe tehnica, desi SRI-ului ii este interzis prin lege sa efectueze “acte de urmarire penala”.

In urma acestei decizii a CCR procurorii nu vor mai putea delega SRI-ului sa asculte telefoane. Problema acum este ca, in conformitate cu o decizie clasificata a CSAT, SRI a fost desemnata singura autoritate din Romania care poate asculta telefoane, deci in afara de SRI nu mai poate nimeni asculta telefoane in Romania. Cel putin nu legal. Ramane de vazut cine va asculta telefoane pentru infractiuni de drept comun.

sri

In urma acestei decizii a CCR, SRI va putea pune in executare numai mandate ce tin de siguranta nationala si nu pentru infractiuni de drept comun.


Curtea a constatat că textul criticat contravine prevederilor constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) conform cărora România este stat de drept, în care drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor sunt garantate. De asemenea, sintagma supusă controlului nu respectă condiţiile de calitate inerente unei norme legale, sub aspectul clarităţii, preciziei şi previzibilităţii, întrucât nu permite subiecţilor de drept să determine care sunt organele specializate ale statului abilitate să realizeze măsurile dispuse prin mandatul de supraveghere tehnică, măsuri cu un grad ridicat de intruziune în viaţa privată a persoanelor.

____


I.Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.d) din Constituţia României şi a art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a luat în dezbatere excepţia de neconstituționalitate a dispozițiilor art.142 alin.(1) din Codul de procedură penală – Punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică, dispoziţii care au următorul conținut:

„(1) Procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializaţi din cadrul poliţiei ori de alte organe specializate ale statului.”

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” din cuprinsul dispoziţiilor art.142 alin.(1) din Codul de procedură penală este neconstituţională. Curtea a constatat că textul criticat contravine prevederilor constituţionale cuprinse în art.1 alin.(3) conform cărora România este stat de drept, în care drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor sunt garantate. De asemenea, sintagma supusă controlului nu respectă condiţiile de calitate inerente unei norme legale, sub aspectul clarităţii, preciziei şi previzibilităţii, întrucât nu permite subiecţilor de drept să determine care sunt organele specializate ale statului abilitate să realizeze măsurile dispuse prin mandatul de supraveghere tehnică, măsuri cu un grad ridicat de intruziune în viaţa privată a persoanelor.

 

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instanței care a sesizat Curtea Constituțională, respectiv Tribunalului București– Secţia I-a Penală .

II. În ziua de 16 februarie 2016, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.d) din Constituţia României şi a art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a luat în dezbatere excepţia de neconstituționalitate a dispozițiilor art.399 alin.(3) lit.d) din Codul de procedură penală, care au următorul conținut:

„(3) De asemenea, instanţa dispune punerea de îndată în libertate a inculpatului arestat preventiv atunci când pronunţă: […]

d) o măsură educativă.”

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate și a constatat că dispoziţiile art.399 alin.(3) lit.d) din Codul de procedură penală sunt constituţionale în măsura în care se referă numai la măsurile educative neprivative de libertate. Curtea a reținut că dispozițiile de lege criticate contravin principiului statului de drept – consacrat de prevederile art.1 alin.(3) din Constituție – în componentele sale referitoare la apărarea ordinii publice și a siguranței cetățenilor, întrucât obligă instanţa ca, la momentul soluţionării acţiunii penale în fond, să dispună punerea de îndată în libertate a inculpatului arestat preventiv chiar şi atunci când pronunţă o măsură educativă privativă de libertate.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instanței care a sesizat Curtea Constituțională, respectiv Judecătoriei Chișineu Criș.

Argumentele reţinute în motivarea soluţiilor pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul deciziilor, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

SURSE

  1. http://www.stiripesurse.ro/sri-primeste-o-lovitura-naucitoare-de-la-curtea-constitutionala_982817.html

Vă invităm să urmăriți pagina noastră de Facebook DIR – Departamentul de Informații România!

Citiți și...

George Soros, interviu CBS, 20 decembrie 1998: "Cred că am fost învinuit pentru orice... Dar eu, în principiu, sunt interesat să fac bani. Nu pot și nu imi pasă de consecintele sociale ale acțiunilor mele. Nu mă simt vinovat, pentru că sunt angajat într-o activitate imorală care nu are nici o legatură cu sentimentul de vină"
Numele străzii Radu Gyr va fi schimbat la Cluj-Napoca
Înregistrări din interiorul Mișcării #Rezist: Globaliștii finanțează protestele pentru a da jos Guvernul României cu scopul de a prelua conducerea României. “Suntem presați din exterior să punem osul la treabă”
Libertatea cuvântului cenzurată pe Facebook
Protestele împotriva legii vaccinării obligatorii din România - 22 octombrie 2017
Uniunea Europeană susține Statul Paralel din România! Uniunea Europeană este împotriva legii răspunderii magistraților! SUA și UE au creat Statul Paralel din România!
DW: Combaterea propagandei rusești pretext pentru limitarea libertății cuvântului în UE
Mihai Eminescu - "Chestiunea Evreiasca"
Cetatea regelui Dromihete a fost distrusa cu buldozerele
Mass-media din Franța: "România este de vânzare. În curând acolo nu vor mai fi prea multe lucruri româneşti de vânzare"
Prinderea lui Sebastian Ghiță are ca scop distragerea atenției publice de la frauda alegerilor prezidențiale din 2009 și de la legea vaccinării obligatorii
Mesajul transmis ambasadei Finlandei și politicienilor români în cazul eliberării copiilor Cameliei Smicală: "Opriți MĂCELUL! Opriți vânzarea de suflete românești! Apărați-le drepturile copiilor! Apărați-le drepturile celor din neam cu voi". Reacția MAE
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Departamentul de Informații România (DIR)

Departamentul de Informații România (DIR): Conspirații, Mistere, Paranormal, Extratereștri, Istoria Omenirii, Energie Liberă, Spiritualitate și Știință. Contact: office@dir.org.ro